آوا در بازارهای دنیا شانه به شانه برندهای معتبر جهانی می ساید

گفت و گوی نشریه ی بین المللی اقتصاد و نمایشگاه (سال نهم-دوره جدید-شماره 23-مهر1392) با مدیر عامل و مدیر بازرگانی صنایع ارتباطی آوا:

آوا در بازارهای دنیا شانه به شانه برندهای معتبر جهانی می ساید

اگر فکر می کنید دیگر زمان آن گذشته که چند دانشجوی خوش ذوق و صاحب ایده در همان دوران تحصیل کنار هم بنشینند و با امکانات محدود شرکتی راه بیاندازند که بعد از مدتی تبدیل به یک شرکت بزرگ و معتبر شود تمام شده، ما به شما می گوییم اشتباه می کنید. تجربه شرکت آوا ثابت می کند که دانشجویان و مهندسان مستعد ایرانی می توانند با پایداری در مسیری که انتخاب کرده اند حتی برندهای خارجی مانند اریکسون و آلکاتل را از دور رقابت خارج کنند. آوا به معنی واقعی توانسته ارتباط بین صنعت و دانشگاه را عینیت ببخشد. در طی 10 سال فعالیت از یک شرکت دو نفره تبدیل به یک شرکت بزرگ و در حال حاضر به بازارهای صادراتی فکر می کند. به عنوان تنها تولیدکننده سوئیچ های IP در ایران حالا دیگر یک برند معتبر است با افتخارات فراوان. با دکتر انوشیروان مرآت مدیرعامل و مهندس داود ادیب مدیر بازرگانی این شرکت به مناسبت برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی گفت و گویی کرده ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

* لطفاً به اجمال خوانندگان را با شرکت آوا آشنا کنید.

دکتر مرآت: مجموعه آوا یک شرکت فن آور تحقیقاتی  تولیدی است. ما در حال حاضر تنها طراح و تولید کننده سوئیچ های مخابراتی IP در کشور هستیم که کارمان را زا 10 سال پیش شروع کرده ایم. آن زمان این فناوری هنوز بسیار ناشناخته بود، بازار بزرگی در کشور نداشت اما با توجه به پیشرفت هایی که در این زمینه در حال انحام بود در این حوزه ماندیم و ادامه دادیم. درحال حاضر این فناوری در کشور به خوبی فراگیر شده و سازمان ها و ارگان های مختلف حتی اپراتورها از این فناوری استفاده می کنند. فعالیت های تولیدی و تحقیقاتی و فنی ما هرکدام در یک دفتر انجام می شود. دفتر مرکزی ثبتی ما در منطقه ی آزاد کیش است. دفاتر دیگری هم در پارک های علم و فناوری زیر مجموعه ی وزارت علوم داریم که فعالیت های تحقیقاتی را انجام می دهد. در شهرهای شیراز، اصفهان و تهران نیز دفتر داریم.

* کمی بیشتر در مورد این فناوری توضیح دهید. به طور مشخص اگر شما این شرکت را آن زمان راه اندازی نمی کردید امروز چه وضعیتی در این حوزه داشتیم؟

در شرایط فعلی تقاضا برای این محصول به شدت بالا رفته و اگر ما در این عرصه سرمایه گذاری نمی کردیم قاعدتاً همه نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شد. در حال حاضر در همه مناقصه ها و پروژه ها تنها رقیب ما شرکت های خارجی هستند. این محصول در واقع یک سوئیچ مخابراتی است که بر بستر IP فعال و نسل جدید سیستم های مخابراتی NGN است. این سوئیچ امکان ارائه ی خدمات مختلف از جمله صندوق فاکس، صندوق صوتی، تلفن گویا، مکالمات تصویری و غیره را فراهم می کند. ضمن اینکه سازمان های بزرگ و اپراتورها امکان مدیریت شبکه مخابراتی را به صورت متمرکز از این طریق به دست می آورند.

* شما در جشنواره های مختلف هم ظاهراً موفق عمل کرده اید!

ما در این مدت در حوزه علم و فناوری در تمام جشنواره های اصلی مانند خوارزمی، شیخ بهایی و جشنواره ی ملی فاوا موفق عمل کرده ایم. درسال 91 در جشنواره ی خوارزمی به عنوان طرح برتر از ما تقدیر شد. در سال 92 در جشنواره ی شیخ بهایی و فاوا مورد تقدیر قرار گرفتیم.

* این شرکت چگونه پایه گذاری شد؟

10 سال قبل که من سال دوم مهندسی کامپیوتر بودم، با کمک مهندس شعبانیان یک شرکت جمع و جور تأسیس و روی این فناوری جدید شروع به کار کردیم. آن زمان همان طور که اشاره کردم بازار بزرگی برای این طرح وجود نداشت و حتی از نظر خیلی ها توجیه اقتصادی هم برای سرمایه گذاری و فعالیت در این زمینه نبود، اما ما در این حوزه ماندیم. در حال حاضر هم سه نفر شخص حقیقی سهامدار این شرکت هستیم. غیر از بنده و مهندس شعبانیان، آقای دکتر ادیب هم که از کارشناسان حرفه ای در حوزه بازرگانی مخابرات هستند به ما پیوسته اند و با توجه به تحرکات بازار در چند سال اخیر سیر پیشرفت های ما شروع شده است.

* چند درصد بازار داخل را در اختیار دارید؟

مهندس ادیب مدیر بازرگانی: ما در حال حاضر در بازار ایران رقیب داخلی نداریم و تنها شرکتی هستیم که این محصول را تولید می کنیم. رقبای خارجی ما هم برندهای معتبری مانند اریکسون، آلکاتل، زیمنس و سیسکو هستند. ما خوشبختانه توانسته ایم با این نام های بزرگ به خوبی رقابت کنیم. دلیلش هم وجود نیروهای نخبه و دلسوز در شرکت است. در حال حاضر حدود 50 تا 60 درصد نیاز بازار داخلی را تأمین می کنیم. این در حالی است که در شاخه های مخابرات شرکت های داخلی با وجود سوابق بالای 40 سال در رقابت با برندهای خارجی به سختی توانسته اند 5 تا 10 درصد بازار را در اختیار بگیرند. ما خصوصاً در یکی دو سال اخیر روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته ایم.

* از نظر کیفیت محصولات شما تا چه حد قابل رقابت هستند؟

دکتر مرآت: بحث ارتباط صنعت با دانشگاه سال های سال است که در تمام دنیا و در ایران مطرح است و امروز هم تحت عنوان شرکت های فن آور درحال پیگیری است. ما توانسته ایم در این مجموعه این ارتباط را به خوبی برقرار کنیم. تیم ما در جشنواره های معتبر حائز مقام های اول می شود و دستاوردهای خوبی به دست آورده ایم. این فعالیت های علمی پس از طی مراحل تکاملی و تبدیل به محصول، صنعتی و قابل تجاری سازی شده است. ما در هفته پژوهش به عنوان واحد برتر فناور از سوی وزارت علوم معرفی شدیم و در همان سال هم عنوان واحد تولیدی برتر از سوی وزارت کار و وزارت صنعت و معدن و تجارت را کسب کردیم. برخلاف روال جاری که برخی فعالیت های علمی در کشور بدون نتیجه عملی در حال انجام است یا واحدهای صنعتی به دور از علم روز به فعالیت ادامه می دهند، ما با پیوند این دو توانسته ایم موقعیتمان را حفظ کنیم. مخصوصاً در این رشته که مدام نیاز به بروزرسانی داریم. در عمل در پروژه های بسیار بزرگ و حساس در رقابت با برندهای مطرح خارجی موفق شده ایم مناقصه را ببریم و محصولات ما سالها است که مورد استفاده قرار می گیرد و امتحان خودش را هم به خوبی پس داده است. در مقایسه با برندهای بزرگ خارجی نیز هیچ کمبودی نداریم.

* محصولات شما با برند آوا به بازار عرضه می شود؟

دکتر مرآت: درگذشته با برند فونیکس بازاریابی می کردیم اما چند سالی است که با همین برند آوا محصولاتمان را به بازار عرضه می کنیم.

مهندس ادیب: همه تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی ملزم هستند استانداردهای جهانی ITU را رعایت کنند و سازمان هایی هم متولی نظارت براجرای این استانداردها هستند. در ایران هم متولی این امر رگولاتوری است و ما هم همه تأییدیه های لازم را از این سازمان گرفته ایم. در آزمایشگاههای رفرنس هم تست های متداول مختلف از محصولات ما انجام یافته و مورد تأیید قرار گرفته است.

* در حال حاضر شرکت نسبت به اوایل تأسیس چه مقدار پیشرفت داشته است؟

دکتر مرآت: ما با دونفر کارمان رو شروع کردیم و درحال حاضر برای 100 نفر در این شرکت شغل ایجاد شده است. فعالیت های صادراتی هم در شرکت پیگیری می شود. گردش مالی شرکت چند صد برابر شده است. در فرآیند تولید هم دیدگاه ما این بوده که خودمان بر روی بخش های اصلی و استراتژیک مانند طراحی و تحقیقات و زمینه فنی متمرکز شده ایم و بخش های دیگر را برون سپاری کرده ایم، رویه ای که در شرکت های مطرح خارجی هم دنبال می شود.

* دورنمای شما از برند آوا چیست؟

مهندس ادیب: ما مأموریت خود را این گونه تعریف کرده ایم که برند آوا به عنوان یک برند ایرانی در بازارهای خارجی شانه به شانه برندهایی مانند اریکسون حرکت کند تا از این طریق برای کشورمان افتخار کسب کنیم. برنامه هایمان  هم در این زمینه شروع شده و درحال حاضر از طریق شرکت در نمایشگاه  های خارجی در حال بازارسازی هستیم. بیش از 95 درصد کارکنان ما نخبگان دانشگاهی در رشته های مختلف هستند و همین پشتوانه، ما را در رسیدن به هدفمان دلگرم کرده است.

 


چاپ